Hiburan : Islam itu Mudah - Pilihan di Tangan Anda

Islam itu mudah. Tidak terlalu memudahkan dan tidak menyusahkan. Ada sesetengah orang suka menganggap Islam itu satu perkara yang berat dan mereka gagal dalam proses pengislahan diri sedangkan Islam itu sendiri ciri-cirinya Thabat wa Murunah...
(Tetap dan Fleksibel).
Contoh mudah solat itu wajib, tapi kalau tak mampu nak solat berdiri, boleh solat duduk, baring, mengiring, mengguna isyarat mata, isyarat hati dan sebagainya. Maknanya solat itu hukumnya tetap wajib dan tak berubah kewajibannya atas sesiapa pun tapi perlaksanaannya adalah fleksibel bergantung kemampuan masing-masing.

Mudah tak Islam? Mudah kan.

Jadi adakah Islam melarang kita berhibur?

Adakah hiburan itu semuanya tak dibenarkan dalam Islam?

Tak boleh pergi konsert dalam Islam?

Tak boleh menari dalam Islam?

Sekali lagi jangan menyusahkan Islam yang mudah itu. Boleh saja nak berhibur dalam Islam tapi ikutlah garis panduan yang mengikut syariat. Jangan bercanggah dengan syariat Islam. Syariat Islam itu wajib kita ikuti sebagai orang Islam tak kira kita suka atau tidak. Sebab apa? Sebab kita ini hamba Allah dan kita kena ikut apa yang Allah suruh kita buat dan tinggal apa yang dilarang. Apa yang berlaku sekarang ini adalah manusia angkuh di hadapan Allah dengan melakukan maksiat di atas dunia Allah. Sedarlah kita Allah melihat apa yang kita lakukan di dunia ini.


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: